torsdag 19 juli 2007

Mitt problem med Harry

Nu har det blivit ett väldigt hallå om den sista Harry Potter-boken. Vad är det att hallåa om? En barnbok som släpps, sista delen verkar det som. Någon ska tydligen dö, förmodligen inte Harry utan nån av hans polare. Eventuellt stryker någon skurk som gisslat honom i de föregående 500 böckerna också med.

Jag har i all min enfald trott att Harry Potter är barnböcker. Det handlar väl ändå om en liten trollpojke som går på nån trollungeskola där han ska lära sig trolla. Det låter väl i alla fall inte som att det skulle va Le Carré, Grisham eller Guillou (erkända vuxenförfattare?) som har knåpat ihop den historien?

Men trots att det uppenbarligen är barnböcker vi pratar om så verkar de idioter som intervjuas i kvällspressen inför det stora släppet inte vara barn utan ungdomar och ibland även vuxna. Ungdomar kan jag nästan förstå, fast ändå inte. Har man läst Harry Potter när man var sju år gammal och nu tio år senare vill man även läsa sista boken, så kan jag nästan förstå det. Men jag kan inte förstå hur man ska göra sig till och sitta på någon gammal trottoar under en natt för att vara bergsäker på att man ska få tag på ett exemplar av eländet. Jag förstår alltså nästan att man vill läsa den, men jag förstår inte alls att det ska vara en sån stor sak. Om jag vore 18 och läste barnböcker skulle jag förmodligen smyga med det.

Men dessa vuxna människor kan jag faktiskt inte förstå någonstans.

Jag försöker men det går inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sjalv tycker jag att man ska forbjuda kids fran att vara med i filmer och TV-serier. Alla borjar de knarka och leva fan nar det blir lite aldre. Ensmam Hemma-hjalten, tvillingarna Olsen och nu senast Harry Potter-stjarnan ar nagra av manga exempel. Skulle inte forvana mig om Klimpen i Bert, Ebba (Didriks syster) och varfor inte den tidigare namnda rodtotten gott samma ode till motes. Nu kan vi inte mer an halla tummarna for att Amy Diamond ar i ratta hander. Vad tjejerna i The Bubbles gor denna fredagkvall vill jag inte tanka pa.

fedor sa...

ditt sjuka svin, för det första är det väl inte sista? voldemort är inte död än iaf. för det andra vet jag att du älskar barnfilmer och barnserier lika mycket som mig, vem var det som skulle gå på transformers med mig i veckan tex?

jag vet att du älskar tintin?
mycket gott mineralvatten här på island förresten

HARRY POTTER GO GET THAT NOGOOD WIZARD

E sa...

men nu pratar vi om böckerna!