onsdag 3 december 2008

Kulturapokryferna

Timman är sen och jag finner mig själv fångad av poeter och poetissor. Statsvetaren, politikern, Israelvännen, ministern, kolumnisten, poeten, författaren, atombombaren och grundaren för vänskapsförbundet Sverige-Tawian; Per Ahlmark, som 1986 tilldelades "Defender of Jerusalem Award" av World Jewish Congress, har utgivit en diktsamling vid namn "Flykten". Men jag stannar inte där.

Jag läser om den svenska pekoralismens magnum opus, "Svensk Kungadrapa" av O.J. Hedner och noterar även att han gav sig på att skriva bibeln på vers. Tanken var god.
Men till syvende och sist fastnar jag för självdistansens och grötrimmens drottning, döpt och krönt i blåbärssoppa, Regina Lund, senast aktuell i Göta Kanal 2 - Kanalkämpen. Jag presenterar här ett stycke magnifik lyrik och hoppas ni håller till godo, kära läsare.

”Det är du och jag svanar två, jag vill aldrig mer ensam gå, ingen ska få hälla olja i vår älv, jag vill aldrig mer va själv, ingen ska få hälla salt i våra sår, vi bara går och går och går, mot solnedgången som vi aldrig sett, ingenting ska nånsin mer gå snett”.

Inga kommentarer: